13 februari 2012

wit?

Gisteren heb ik al het resultaat laten zien van mijn eerste zelf gebakken zuurdesem brood. Vanmorgen het brood aangesneden en tot mijn verbazing was ie wit. Bij nader inzien helemaal niet zo gek, aangezien ik bloem in plaats van meel heb gebruikt, maar daar had ik natuurlijk van te voren niet over na gedacht. Aangezien ik nog 1,5 kg bloem in huis heb zijn de volgende broden zeer waarschijnlijk ook nog wit. Ook wel eens lekker, want ja, lekker was eh is het brood zeker. Bedankt voor jullie complimenten!

Daarnaast had ik van de stadsbakker ook een tip gehad om mijn eigen zetsel goed tot leven te roepen. Namelijk het toevoegen van yoghurt of iets dergelijks, want dat bevat de nodige bacteriƫn. Een andere optie is om je zetsel in het begin een uur buiten te zitten, maar ik woon 1 hoog, heb geen balkon en ook nog aan een drukke weg, ik denk dat ik dan meer roet dan goede bacteriƫn vang.
Naar aanleiding van dit advies heb ik een goede schep kefir (waar ik gisteren over vertelde) in gedaan, bij gebrek aan yoghurt. En tot mijn verbazing werkt het echt super goed. Mijn zetsel heeft leven en niet een beetje. Nog 2 dagen voeden en dan ga ik er mijn eerste brood mee bakken, zou het niet zo lekker smaken? Of nog lekkerder?

Verder blijf ik last houden van keelpijn, waarschijnlijk een gevolg van het vele hoesten. Hebben jullie tips om er vanaf te komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten