15 februari 2012

consuminderen bij de tandarts

Begin dit jaar had ik dan eindelijk een nieuwe tandarts gevonden. Het leek te mooi voor woorden, vlakbij en ik kon snel terecht. Dit laatste was wel handig, want aangezien ik geen held ben, was het hoog tijd om er heen te gaan ( eh moeten ).
Zo gezegd zo gedaan. Blijkt de man niet erg vriendelijk en ontzettend duur en geldbelust. Hij zag 11 (ja 11) gaatjes en ik wist wel dat er wat mis was, maar dit was wel veel. Vanwege de nieuwe regelingen moest hij eerst een offerte maken. Deze kreeg ik pas nadat ik hier extra om gevraagd had. Wat bleek. De tarieven van deze man waren zo schrikbarend hoog, ruim 1300 euro. Omdat mijn haren al omhoog gingen staan van de beste man heb ik besloten dan maar naar een ander dorp te gaan voor een tandarts, dan hier te moeten blijven.
Vanmorgen kon ik terecht bij mijn nieuwe nieuwe tandarts. Foto's waren reeds door de vorige nieuwe tandarts gemaakt en had ik gelukkig al digitaal voor ik de offerte kreeg. Die heb ik aan de lieve tandarts van vandaag gegeven. Zonder verder voor informatie is deze man met veel geduld en rust mijn gebit gaan bekijken. Daarna de foto's. En wat blijkt, geen 11 maar 6 gaatjes, bijna een vermindering van 50% en een bevestiging van mijn slechte gevoel over tandarts nummer 1. En de offerte? Die viel ook stukken lager uit. Iets meer dan 400 euro, een besparing van bijna 70% (even snel uit het hoofd gerekend).
En ook al ben ik goed voor de tandarts verzekerd, deze laatste offerte betekend dat alles wordt gedekt, die eerste offerte zou me veel eigen geld gekost hebben. Goede keuze geweest dus. Ik blij en de nieuwe tandarts ook.
Ik kan het iedereen dan ook aanraden om eerst goed te bekijken hoeveel je tandarts vraagt voor de diverse behandelingen en hoeveel je verzekering ervoor vergoed, want ook al ben je 100% verzekerd zoals ik, ze hebben wel maximum bedragen ingesteld.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Miriam, leuk dat je mij bent gaan volgen. Een eerste blik op jouw blog leert me dat die mij vast ook inspiratie en denkvoer (is dat een woord?) gaat brengen. Dus ik sluit me ook aan bij jouw nog kleine legertje van volgers. Heb nog een paar leesverbod (vanwege te drukke werkzaamheden), maar daarna kom ik uitgebreid rondneuzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geluk dat je alles nakeek en een tweede opinie vroeg!
    Zo spaar je een heel bedrag uit.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed hoor, dat je het zo hebt aangepakt! 6 gaatjes ipv 11, dat is nogal een verschil!!
    Wij hebben pas in de zomer weer een afspraak staan bij de tandarts. Ben ook benieuwd naar zijn nieuwe tarieven. Ik hoop dat het meevalt want het is zo'n goeie vent, daar ga ik liever niet weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jolanda; Als het goed is kun je van te voren al de tarieven in zien, vaak hebben tandartsen deze wel op hun website staan. Op die manier kun je je alvast financieel wapenen. Een goede tandarts is zeker goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn tandarts wil elke keer foto's maken! De laatste keer heb ik beleefd gezegt dat hij de pot op kon, ik had nergens last van. Hij luisterde nog ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet hij ook wel, uiteindelijk ben jij de klant. Al wil je geen enkel gaatje vullen, dat is je eigen keuze.
      Ik was verbaasd over wat tandartsen allemaal willen als je er net klant wordt, van die panorama foto's enzo, en de meerwaarde? die kunnen ze je niet goed duidelijk maken, maar het moet wel. Dan ga ik wel naar een ander.

      Verwijderen
  6. Ik kwam op je site terecht omdat ik juist een zelfde soort ervaring had.. inderdaad ook een nieuwe tandarts, dicht bij huis (op loopafstand maar liefst!) die maar liefst 8 gaatjes in mijn gebit vond. Dit, terwijl ik elk jaar 2x op controle ben geweest en mijn oude tandarts nooit iets heeft gevonden. Ook bij mijn man moest er van alles versleuteld worden. Begroting 1360 euro excl. behandelkosten..! Toch maar weer terug naar de oude tandarts gegaan en helaas wat extra tijd en benzine uittrekken voor een bezoekje.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen