24 februari 2012

bewust eten, consuminderen en toch genieten

De werkweek zit er weer op en dat betekend dat ik vandaag mijn biologische groente en fruit tas weer heb mogen ophalen.

Dit keer weer vol met lekkere dingen, zoals veldsla, uien, winterpenen en sinaasappelen. Nu nog plannen wat ik er mee ga doen.

Veldsla vind ik altijd lastig om een lekkere salade mee te maken, heeft iemand een lekker recept? Mijn noodgreep is meestal om er een shoarmaschotel mee te maken, maar ik ben wel toe aan iets anders.

Met de uien maak ik voor zondag een (hopelijk) heerlijke hachee zonder zakjes en met alleen maar lekkere verse en biologische ingrediƫnten en dat samen met een heerlijke hutspot.

Verder maak ik deze week nog een heerlijke groentesoep maken, ook weer puur natuur, heb er nu al zin in.

Ook het maken van brood is me erg goed bevallen. Straks nog even een nieuw zetsel klaar maken, zodat ik morgen weer kan gaan bakken. Dit keer ga ik proberen om bolletjes te maken, naturel, met wat pompoenpitten en rozijnen en met een stukje geitenkaas. Ben benieuwd hoe dat gaat lukken.
Wel heb ik een vraagje aan de broodbakkers onder jullie. Hoe houden jullie het brood lang vers? Op dit moment snij ik het brood, wanneer het is afgekoeld, in plakjes en gaat het in plastic zakjes in de diepvries. Dit is natuurlijk niet heel goed voor ons milieu, al die zakjes. Naar mijn werk gebruik ik een broodtrommel, dus ze zijn dan ook overbodig. Heeft iemand tips?

Verder zit ik me steeds meer te verbazen hoe ontzettend slecht ik ben voor onze natuur. Dagelijks rij ik met de auto 200 km woon-werkverkeer. Dit is helaas niet veranderbaar, omdat ik in de detachering werk. Daarnaast zet ik iedere ochtend de tv even aan voor geluid, puur voor geluid. Dit kan ook af met alleen de radio, dus vanaf nu gaan we dat doen.
De temperatuur in huis stond afgelopen winter soms wel op 21-23 graden (ok met een glazen buiten wand komt er ook wel meer koude binnen), maar dat had ook lager gekund met een dekentje op de bank. Dus vanaf nu staat de verwarming als ik niet thuis ben op 17,5 (en langzaam zakkend) en nu ik thuis ben op 19,5.
In mijn slaapkamer is altijd het gordijn open tot ik ga slapen, hierdoor wordt mijn slaapkamer veel kouder dan de rest van het huis (ook de verwarming staat uit). Vanaf nu probeer ik het gordijn dicht te doen als ik thuis kom, dan blijft het daar wat warmer en hoef ik niet last-minute wat te stoken.
Binnen mijn woonplaats gebruik ik regelmatig uit gemak de auto, vanaf nu meer wandelen en fietsen en minder warm in de auto.

Dat zijn mijn voornemens voor het komende weekend. Hoe gaan jullie het weekend in?

5 opmerkingen:

  1. Veldsla, wat dacht je van dressing van olijfolie, citroensap,zout en peper en walnoten. Of wat ikzelf errug lekker vind, zelfde dressing maar dan met stukjes tomaat en avocado, gewoon simpel is vaak het lekkerste. Bezuinigen, als je bewust gaat nadenken dan besef je soms hoe belachelijk je soms doet. En zeker alle kleine beetjes helpen. Ik betrap mezelf er ook wel op om voor een klein stukje de auto te pakken en probeer alleen de auto te pakken voor de weekelijkse boodschappen. Wat eigenlijk niet hoeft omdat ik een mooi fietskarretje heb waar alle boodschapjes zo in kunnen. Ach die luiheid en gemakzucht..........
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renate,
      Die auto is echt mijn valkuil nummer 1. Dit heeft er ook mee te maken dat het een leaseauto is, dus de kosten die ik er aan heb zijn gelijk, of ik nu veel of weinig rij....

      Verwijderen
  2. Veldsla? Heb ik niet vaak maar met noten en geitenkaas is het vast wel lekker?
    Brood: de zakjes kun je toch hergebruiken?
    Tenminste dat zou ik doen. Ik koop brood in stoffen zakjes en ook daar blijven ze goed in in de diepvries, niet als ik ze eruit heb, dan moet het wel snel op.
    Jij bent trouwens ontzettend goed bezig!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Julia,
      De zakjes probeer ik ook wel opnieuw te gebruiken, maar uiteindelijk wil ik zonder kunnen functioneren ;)
      Stoffen zakjes? Die ken ik helemaal niet, hoe kom je daar aan?

      Ik doe mijn best om goed bezig te zijn, maar dut lukt zeker nog niet altijd. We vorderen langzaam, stapje voor stapje.

      Verwijderen
    2. Veldsla is ook heel lekker met geraspte bietjes (gekookt) en een dressing! Een late reactie, maar ik las je blog nu pas.
      Gr, Rosa

      Verwijderen