8 februari 2012

uit de winkel of toch maar zelf maken?

Iedere keer als ik in de supermarkt kom, kijk ik kritischer om me heen naar de producten. Waarom worden aan natuurlijke producten spullen toegevoegd. Een voorbeeld is bouillon. Als ik zelf bouillon maak is het een kwestie van een (biologisch) mergpijp(je), een boeket van heerlijke kruiden (bij voorkeur uit eigen tuin) en wat zout en peper. Je zou denken, als ik dit in de winkel koopt, dan zit dat er in en niets meer. Maar nee, het zit bomvol met allerlei smaakmakers en smaakversterkers, spullen die het langer houdbaar moeten maken. Waarom is dit toch nodig? Besluit van de dag? De volgende keer dat ik soep maak, maak ik gewoon wat extra bouillon, goed inkoken en invriezen als ijsblokjes om ze een volgende keer als smaakmaker te gebruiken.

Mijn zuurdesem starter staat inmiddels lekker warm in de kast bij mijn ketel, eens kijken of dit fijner is.

Daarnaast ga ik morgen een bonenspread maken, eens kijken of dat lekker is op brood, tijd voor biologische variatie en als het dan ook nog eens zelf gemaakt is.....



1 opmerking: