21 februari 2012

bezint eer ge begint

Al lezende in "No impact man" (met dank aan Zena) begin ik langzaam in mijn hoofd op een rijtje te zetten waar ik het al goed doe, en waar het beter moet.
We beginnen bij het goede ;)
* Al mijn groente en fruit komt bij de biologische boer uit de regio vandaan. Het maakt weinig kilometers, dus CO2. Het zit in een hergebruikte tas. Het meeste ligt los in de tas, enkel de dingen die echt apart moeten zijn, bij voorkeur, verpakt in een papieren zakje.
* Mijn zuivel en vlees haal ik bij een andere lokale biologische boer. Mijn melk is volledig onbehandeld en zit in een statiegeld fles, dus geen pakken in de vuilnisbak, maar hergebruik. Voor het vlees geld, biologisch geteeld, geen of weinig transport en daardoor minder CO2 uitstoot
* Ik bewaar inmiddels alle lege potten (ok de voorraad van paps en mams is eerst geleegd) om die te gebruiken voor de opslag van producten waar ik anders misschien wel weer een plastic zakje oid had gepakt.
* Ik wil graag een nieuw bed, dit bed is oud, beschadigd en na het verven van mijn slaapkamer past hij er ook niet meer zo goed in. Hij gaat op marktplaats voor de liefhebber. En mijn nieuwe bed? Die komt bij een vriendinnetje vandaan, zij gaat verhuizen, het bed moet weg en ik ben er weer blij mee. Hoe mooi is de wereld ;)

Verbeter punten
* Ik moet minder geld uitgeven aan nutteloze dingen. Geen boeken meer kopen, eerst maar lezen wat ik nog heb, het op marktplaats zetten en verkopen en daarna naar de bibliotheek. Dat ruimt mijn huis dan ook meteen weer voor een deel op.
* Wat te doen met bloemen? Ik hou ervan om een leuk bosje bloemen in huis te hebben, niet elke week, maar gemiddeld wel 1x per maand. Hoe milieuvriendelijk is dit eigenlijk? Allereerst worden ze in een kas gekweekt met weet ik het hoeveel stroom die ervoor nodig is, dan op transport naar een veiling en dan weer op transport naar mijn lokale verkooppunt. In de zomer dan toch voor een bosje bloemen uit de wei?
* Afval scheiden. Dit doe ik tot op heden eigenlijk niet. Dit heeft voornamelijk een praktische reden. Mijn eigen mooie huisje is slechts 35 M2 groot. Dat betekend dat mijn keuken ongeveer 2,5 meter lang is, de ene kant is een muur, dan andere kant mijn keuken, soort gangetje dus. Als ik afval wil gaan scheiden moet ik daar ipv 1 vuilnisbak naar meedere vuilnisbakken oid gaan. Daarnaast hebben wij hier een ondergrondse container waar eigenlijk alles in gaat. Plastic en groen worden niet apart opgehaald. Wel zit er in de buurt een afvalbak waar je je plastic afval in kunt stoppen. Hier moet ik wel iets mee doen en ik denk dat het me meer verteld over hoe ik op andere dingen kan letten, door te zien waar het meeste afval vandaan komt.

Hoe hebben jullie dit in het begin aangepakt?

1 opmerking:

  1. Ik heb kleine prullebakjes van Ikea in het gootsteenkastje hangen, aan elke deur 1 en een kartonnen doos voor het oud papier.
    Nutteloze dingen blijft moeilijk hè? Soms wordt ik ook bevangen door een kooproes...

    BeantwoordenVerwijderen