12 februari 2012

Druk in de keuken

Waar ik vrijdag goede moed had om gisteren te wandelen, is het er uiteindelijk niet van gekomen. Al dagen (eh weken) ben ik verkouden, stem volledig kwijt geweest ed en sinds een paar dagen verhoging. Dus heb ik gisteren eerst maar eens goed uitgeslapen en toen was het te laat om alles wat ik wilde te kunnen doen.

Wel ben ik gisteren naar de lokale biologische boer geweest om daar rauwe melk, kefir (een soort yakult maar dan puur natuur) en een paar sucadelapjes te halen. De sucadelapjes liggen op dit moment nog in de vriezer, eerder kruidde ik ze altijd met rundvleeskruiden uit de supermarkt, maar die wil ik liever niet meer gebruiken. Heeft iemand een tip hoe ik ze lekker kan kruiden zonder naar e-nummers te moeten grijpen?

Verder ben ik ook nog bij de Stadsbakker geweest, van hem heb ik een kant en klare zetsel gekregen waarmee ik vandaag, in afwachting tot mijn eigen zetsel klaar is, een heerlijk brood heb gebakken.

Ook de havermoutkoekjes waren vrijdag erg goed gelukt. Zo goed, dat ik me heb voorgenomen de komende maanden geen kant en klare producten meer te kopen, maar lekker zelf te gaan experimenteren. Leuke en originele recepten zijn dan ook van harte welkom.





Als laatste staat er nu nog een groentetaart in de oven. Ik heb een groenteabonnement en soms heb je van die weken dat je om de een of andere manier of minder of niet thuis eet. Aan het einde van die weken heb ik dan zoveel groente over dat het gewoon niet op lijkt te komen. Dat zijn de momenten dat ik een groente taart maak. Op zich een heel gezond recept, geen additiven, zelfs de bladerdeeg is biologisch, maar de volgende keer wil ik misschien zelf wel de bodem ook maken. Heeft iemand hier tips voor?

Verder ben ik door een aantal blogs geinspireerd om naast fel op e-nummers te letten ook eens duidelijk te gaan consuminderen. Hoe ik dat precies vorm ga geven weet ik nog niet, maar het is een goed doel.


5 opmerkingen:

  1. Je brood ziet er goed uit!
    Ik koop ook geen kant-en-klare kruidenmixen meer, stel mijn eigen mixjes samen met losse (bio)kruiden.
    Ik google dan gewoon even welke kruiden er in zo'n mix horen. Bv. hier: http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Kruiden/kruidenmeng.html
    Beterschap gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet je brood er goed uit zeg! Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooi brood, ook ik en mijn gezin zijn bevangen door het verwijden van E-nummers. We zijn er om begonnen omdat ik een artikel las dat het een positief effect heeft op je gewrichten(reuma) Manlief heeft artrose. Hij merkt al een kleine verbetering met name de ochtend stijfheid. Zoonlief heeft een lichte vorm van autisme en het lijkt of hij iets wakkerder de wereld inkijkt, hij geeft zelf aan dat hij zich minder opgeblazen voelt. Ikzelf ben 2,1 kilo kwijt en heb minder tot geen last meer van mijn darmen. Dus......ons gezin vaart er wel bij. We zijn er nu ongeveer 2 maanden mee bezig en het is inderdaad een hele zoektocht.
    Ik bak soms zelf brood en bak graag dingetjes van de http://debakparade.blogspot.com/
    en bij http://www.vegetarisme.be/ vind je ook lekker spreads voor op je brood.
    Veel succes met je blog enne..... ik ga je volgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Renate, Ik ga jou ook volgen, leuke dingen heb je op je blog staan hoor!
    Ik ben er zelf van overtuigd dat onze voeding veel invloed heeft op het lichaam en op ons gedrag, dus als je zoon inderdaad verbeterd zou het mij niet verbazen, alleen maar fijn en voor je man ook!

    BeantwoordenVerwijderen