2 maart 2012

komt tijd komt wijsheid

Langzaam aan wordt ik mij steeds bewuster van mijn slechte gewoontes en kan ik ook steeds vaker voorkomen dat ik ze ook uitvoer in plaats van het me laten overkomen en het achteraf beseffen.

Zo heb ik de temperatuur in mijn huis aangepast. Waar de thermostaat eerder standaard op 20 of 21 stond en bij koude nog hoger, staat ie nu op 5 denk ik. Ik ben er namelijk achter gekomen dat de basistemperatuur in mijn huis niet lager komt dan 17,5 graad. Als ik in de ochtend uit bed komt staat ie daar op, als ik thuis kom en ook als ik naar bed ga. En ik heb het nooit koud. Het enige waar ik dit wel aan merk is aan de snelheid waarmee mijn was droogt. Waar het eerder binnen een dag droog was, heeft het nu soms wel meer dan 1,5 dag nodig. Ook geen probleem, alleen even aan wennen.

Daarnaast bevalt het zelf maken van mijn eten (ik kookte altijd al zelf, maar nu echt zonder toevoegingen van zakjes ed) me ook erg goed. Vooral mijn brood is erg lekker en ik zou niet meer anders willen. Ik vind het nu een uitdaging om nieuwe dingen te gaan proberen, nieuwe producten, maar ook dingen die zo gewoon zijn met een zakje of een half-fabrikaat en die je best helemaal zelf zou kunnen maken. Helaas heb ik daar door mijn werk doordeweeks niet altijd tijd voor en blijft het dan bij een simpele maaltijd, maar in het weekend probeer ik die kans te grijpen en los te gaan. 
Zo had ik me vorige week al voorgenomen om zelf krakelingen te bakken, maar daar is het nog steeds niet van gekomen. Ze staan op het programma van maandag en tot die tijd heb ik niets lekkers in huis, heel gezond ;)

In het kader van bezuinigen zit ik met een vraagstuk. Onze natuurwinkel heeft volgende week alle producten van ekoplaza in de aanbieding en laat ik hiervan meel en bloem gebruiken voor mijn eigen brood, maar ook andere dingen gebruik ik er wel van. En de korting is niet mis, 25%. De hamsteraar in mij zegt, inslaan, dit levert geld op, de opgeruimde persoon in mij zegt, neemt wel veel ruimte in in de kast. Wat zouden jullie doen?

6 opmerkingen:

  1. Inslaan!!! Natuurlijk neemt het veel ruimte in maar het is geen blijvende "rommel". Eens is het weer op, tenzij er weer een aanbieding komt natuurlijk ;-) Je kan er flink mee besparen. Zonde toch als je de volgende weken de volle mep moet betalen. Maar ik ben dan ook een echte hamster..........
    Fijn weekend,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meel en bloem kan je goed bewaren . Wij doen het in afsluitbare plastic bakken en doen er dan wel 2 0f 3 maanden mee. We kopen ieder3 keer 25kg. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inslaan!! Hartstikke veel korting, dit is zonde om te laten liggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inslaan en dan meteen de kans aangrijpen om de voorraad kast helemaal leeg te halen, uit te soppen en zo handig mogelijk weer in te richten. Is dit een landelijke actie????? *legt de boodschappentas vast klaar*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat het een plaatselijke actie is. De natuurwinkel, haiko, in zwolle bestaat nl 25 jaar.

      Verwijderen